جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

نطق پيش از دستور حجة الاسلام و المسلمين علي بنايي (21 مهر 1387)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
و صلي الله علي محمد و آله الطيّبين الطاهرين سيما بقيةِ الله في الأرَضين

نخست هفته نیروی انتظامی را گرامی داشته، و از مسؤولان محترم ناجا انتظار می­رود که با اجرای طرح­ امنیت اجتماعی و مقابله با مفسدان، امنیت عمومی را برای ملت شریف فراهم آورند. بی­گمان دستیابی به این هدف، اقتدار، کارآمدی، هوشمندی و همکاریِ سایر دستگاه­های امنیتی و قضایی کشور را می­طلبد.

در مورد منطقه و کشورهای همسایه برخی مسائل را یادآور می­شوم:
اصرار آمریکا بر انعقاد قرارداد امنیتی با دولت عراق، در حقیقت یک باج­خواهی زورمدارانه است. با شناختی که از ملت عراق و نمایندگان آن وجود دارد، آنان هیچ­گاه حاضر نیستند که به این ذلت تن داده و حاکمیت نامشروع آمریکا را بر سرنوشت خود بپذیرند. منطق حکم می­کند که سازمان ملل هرچه سریع­تر عراق را از زیرفصل هفتم منشور خارج ساخته و ملت مسلمان و مظلوم عراق را از شرایط سخت کنونی نجات دهد، و آمریکا و نیروهای چندملیتی، خاک عراق را ترک کنند.

تردیدی نیست که مرجعیت هوشمند عراق، با درایت و بصیرت خاص خود، بزرگ­ترین مدافع حقوق ملت عراق، به عنوان بخش مهمی از امت اسلامی شناخته می­شود.

در افغانستان نیز وضعیت تأسف­بار است. از یک سو تولید مواد مخدر، از زمان حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی و دیگر نیروهای ناتو، حداقل چهار برابر شده است. و از سوی دیگر ناامنی و وضع بد اقتصادی، مردم مسلمان این کشور را سخت آزار می­دهد.

حمایت آمریکا از مذاکره مستقیم با طالبان، در واقع به معنای تسلیم شدن این اَبَرقدرت در برابر یک گروه تروریستی بوده و از افول قدرت آمریکا در جهان و منطقه حکایت دارد.

گفتنی است در این شرایط، یک ضدانقلابِ معلوم­ الحالِ دلال، شورای ایرانیان ـ آمریکائیان را راه­اندازی کرده و می­ کوشد که در تهران دفتر تأسیس کند. با توجه به این که این امر، کاملاً به دور از شؤون ملت شریف ایران می­باشد، دولت به ­هیچ وجه نبایستی اجازه تأسیس این دفتر در تهران را بدهد.

همکاران محترم:
اکنون نزدیک 4 سال است که اصول­گرایان، در ارتباط با دو قوه مجریه و مقنّنه مدیریت دارند، نمی­توان انکار کرد که امروز اصول­گرایی با چالش­ها و خطرهایی روبه­رو است، که اینک به 3 مورد از آن­ ها اشاره می­ کنم:

یکم) خطر بروز کاهش اعتماد اجتماعی:

مهم­ترین سرمایه اجتماعی اصول­گرایان، اعتمادی است که مردم به این جریان اصیل و پویا داشته­ و مقام معظم رهبری نیز در مواقع گوناگون، اصول و شاخصه ­های آن­ را ترسیم کرده­ اند.

امروز سرمایه اجتماعیِ اصولگرایان به دلایلی چند، در معرض چالش جدی قرار گرفته که می­باید به سرعت برای بازسازی و احیای آن اقدام شود. بی­ گمان بیشترین بار مسؤولیت حفظ و نگهداری سرمایه اجتماعی اصول­گرایان، متوجه دولت و مجلس می­باشد؛ زیرا عملکرد آن نهاد­ها تأثیر مستقیم بر اعتماد عمومی و مشارکت مردم خواهد گذاشت.

همکاران ارجمند:

امروز غفلت از شکرگزاری، نسیان نعمت­های خداوند و کاهش روح خداترسی و تقوا، گرایش به افراط و تفریط در برخوردهای فردی و اجتماعی، رواجِ خرافه­گرایی، غیبت و شایعه پراکنی و پرده­دری، رشدِ تضاد، تفرقه و انتقام گیری، بی­اعتنایی به ظرفیت کارشناسی کشور، و رواج تبارگرایی نکوهیده و دنیازدگی، می­تواند برای جریان اصول­گرایی خسارت­های بی­شماری به­همراه داشته باشد. از این رو می­باید در این ارتباط اندیشید.

دوم) بی­اعتنایی و کم­مهری، نسبت به جایگاه رفیعِ روحانیت و مرجعیت:

نهاد مرجعیت شیعه، با عنوان نیابت عامه، از سوی حضرت صاحب الامر(عج) در عصر غیبت کبری، توانسته است در عالی­ترین سطح، شیعیان را هدایت و رهبری کند. اساساً پیروزی انقلاب اسلامی و نیز تداوم و کارآمدی آن، فقط با محور بودنِ مرجعیتِ آگاه و اصیل ممکن می­با­شد. با این باور چه کسی از تضعیف این نهادِ مردم باور سود می­برد؟

واقعیت این است که همدلی و همراهیِ موجود میان مراجع عظام تقلید و رهبری معظم انقلاب اسلامی، خواب­ بداندیشان را آشفته ساخته و قلب­های بیمار را افسرده کرده­است. از این رو آنان در پریشان­حالی، حکم به کناره­گیری روحانیت و انزوای حوز­ه­های علمیه سر می­دهند. آنان باید بدانند که ملت بزرگ ایران، به وصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد که فرمود:

«از حوزه­ های علمیه تجلیل کنید... به حرف­هایی که می­زنند و می­خواهند شما را از حوزه­ ها جدا کنند، از مراجع جدا کنند، گوش ندهید، این­ها غرض دارند. این حوزه­ های علمیه است که اسلام را تا حالا نگه داشته است».

 

متأسفانه باید اذعان کرد که هر از گاه موتور تخریب غوغاسالاران، بخشی از روحانیت متعهد و اصیل اسلام را هدف قرار داده، و موجی از شایعه و تهمت را علیه شخصیت­های متعهد و مورد عنایت امام و رهبری به راه می­اندازند.

انتظار اقشار گوناگون مردم از اصول­گرایان آن است که با تمرکز حول روحانیت با محوریت جامعتین انتخابات آتی را به سامان رسانند.

در این جا این پرسش مطرح است، که چه کسی از جنگ احزاب بر ضد روحانیت سود می­برد؟

سوم) کارآمدی:

مهم­ترین دغدغه اصول­گرایان، افزایش کارآمدیِ نظام در عرصه­ های داخلی و خارجی، و نیز در تعامل­های قوای سه­ گانه در آستانه دهه چهارم انقلاب می­باشد. باید دانست که مشروعیت و کارآمدی، دو شرط اصلی دوام و بقای هر حکومت است. کارآیی، از یک سو، مشروعیت زا و از سوی دیگر مایه تقویت آن است. از این رو ارتباط عمیق آن با افزایشِ اعتماد اجتماعی و اقتدار ملی، غیرقابل انکار می­باشد. با این وصف، سپردن کارها و مسؤولیت­ ها به افراد کارآمد و خبره، سبب افزایش کارآمدیِ نظام و سامان یافتن کارها می­گردد.

امیرالمؤمنین(علیه السلام) می­فرماید: «الأعمال بالخبره». یعنی کارها را به دست خبرگان و متخصصان بسپارید.

و نیز می­فرماید: «اذا ملک الأراذل هلک الأفاضل». «حاکمیت اراذل سبب نابودی افراد با فضیلت خواهد شد».

و در فراز دیگری راز ادبار دولت­ها را چهار چیز می­شمارد:

«یستدلّ علی إدبار الدُوَل بأربع: تضییع الأصُول و التمسّک بالفروع و تقدیم الأراذل و تأخیر الأفاضل».

بدین­گونه کارآمدی، کارآیی، کفایت و شایستگی کارگزارانِ حکومت، سبب جلب اعتماد و همکاری صمیمانه مردم، نسبت به حکومت و نظام مدیریت آن خواهد شد.

امروز مجلس و دولتِ اصول­گرا، وظیفه دارند که با همراهی یکدیگر و نیز با تمام توان و تدبیر، کارآمدیِ نظام در عرصه­های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را بالا ببرند.

چهارم) موضوع تورم و تحول اقتصادی:

با توجه به کسری بودجه دولت و خطر سقوط بهای نفت و تورم موجود منطق توزیع نقدی یارانه­ها چیست؟ آیا میزان تورم حاصله از آن به درستی محاسبه شده است؟

بانک­ها گزارش شفاف از عملکرد بنگاه­های زودبازده ارائه نکرده­اند ولی بانک مرکزی انحراف بنگاه­ها را 38 درصد اعلام کرده است. با این وصف وضعیت اشتغال ایجاد شده نیز قابل توجه است.

قطعاً تعامل مثبت و وجود اجماع قولی و عملی دولت و مجلس برای اجرای این طرح مهم ضروری می­باشد.

بحمدالله مجلس هشتم در این مدت کوتاه، به برکت مدیریتِ کارآمد و دارای حسن شهرتِ بین­المللی و نیز اکثریتی پرانگیزه و فعال، همراه با ظرفیت علمی و کارشناسی مناسب، و بهره­گیری از تجارب مجالسِ گذشته توانسته است، امیدهای فراوانی را به خود متوجه سازد.

از این رو لازم است که با استفاده شایسته از فرصت­ها، و همچنین نظر به مصالح بلندمدتِ نظام، گام­های اساسی برای پاسخ­گویی به مطالبات مردمی، در حوزه­های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور برداشته شود.

1 – کمک به تدوین برنامه پنجمِ توسعه، و تصویب قانون آن در راستای تحقق سند چشم­انداز، آمایش سرزمین و توسعه عدالت محور.

2 – همراهی با دولت، به­منظور پیش­گیری از رشد نقدینگی و افزایش تورم.

3 – اصلاح قوانینِ بازدارنده از جذبِ سرمایه­گذاری و تولید.

4 – فراهم آوردنِ شرایط قانونی، برای حمایت از تولید محصولات فرهنگی و هنری، و تقویت اقتصاد فرهنگی.

5 – ایفای نقش فعال در پرونده هسته­ای، و نیز حمایت از حقوق هسته­ای ملت ایران، و تعامل کارآمد در سیاست خارجی از رهگذر فعال­سازیِ روابط بین­المجالس، مجالس آسیایی، منطقه­ای و اسلامی.

6 – حمایت و تسریع در اجرای فرمان 8 ماده­ای، در مبارزه با مفاسد اقتصادی، و نظارت پیوسته بر پیشرفت و اثر بخشیِ اجرای آن که اخیراً کمرنگ شده است.

7 – در نهایت، بهره­گیری از ابزارهای نظارتی مجلس و کمیسیون­های مربرط، برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و حذف بسترهای فساد.

اما درباره حوزة انتخابیه:
بی­گمان شهر قم مهد علم، و اُمّ­القرای جهان تشیع بوده و دیدگان جامعه اسلامی به آن دوخته شده است. قم قلب تپنده و کانون عقلانیت دینی به شمار آمده و نقش بسیار مهمی در تولید فکر دینی و جنبش نرم افزاری دارد که باید مورد توجه جدی مسؤولان تصمیم­گیرِ کشور قرار­ گیرد.

باید گفت که شهر کریمه اهل بیت(س)، به لحاظ وجود حوزه علمیه قم،دارای نقش محوری و راهبردی در جهان اسلام می­باشد.

از این رو نوع نگاه به قم، می­باید نگاه به یک شهر استرتژیک باشد، نه شهری بر حاشیة کویر و با یک مقیاس جغرافیایی محدود، قم به لحاظ مرکزیتِ علمی و فرهنگی و اخلاقی، یک رسالت فرامنطقه­ای و فراملی دارد. بنابراین تناسب­های نقشه جامع فرهنگیِ کشور می­باید، حول محور این مرکزیت شکل بگیرد. و تصمیم­گیری­ها و تصمیم­سازی­ها باید در جهت تقویت این تفکر پایه­ریزی گردد. زیرا کارآمدیِ قم، به منزله کارآمدیِ نظام تلقی خواهد شد. زیرا رسالتِ اصلیِ حوزه، توسعة دینداری و تبدیل انقلاب اسلامی به یک انقلاب جهانی است. بی­گمان این نگاه فراتر از یک نگاه نهادی به حوزه است.

فلسفه قم، توسعه دینی و بینش دینی بوده، و مسایل اقتصادی و سیاسیِ استان، باید بر همین اساس توسعه ­یابند.

با این وصف، از مسؤولان محترم انتظار می­رود که در ترسیم چشم­انداز استان قم، رسالت­هایی که قم بر دوش می­کشد، به خوبی تبیین کنند. زیرا قم به دلیلِ تعلق خاطر مسلمانان به این شهر، افزون بر تولید تفکر دینی، در حوزه­های اخلاق و معنویت و پرورش­های روحی تاثیرگزار بوده و شعاعِ نفوذِ مرجعیت شیعه، بسط جهانی یافته، و نگاه همه شیعیان به این نقطه معطوف است.

هم­چنین از مدیران محترم استان، انتظار دارد که شرایطِ مساعد برای جذب سرمایه و تولید و نیز به کارگیری نیروهای توانمندِ متخصص، بسترهای مناسب را در استان فراهم کرده، و با اجرای طرح­های عمیق اقتصادی و عمرانی، و همچنین اولویت بخشیدن به فعالیت­های اصیل و ماندگار، راه را برای شکوفایی استان قم هموار سازند.

امروز به دلیل فرصت­هایی که برای رشد و پیشرفت قم ایجاد شده است، مردم انتظار دارند مدیران کارآمد پاسخ عملی مناسب به مطالبات آنان بدهند.

در پایان با قدردانی و سپاسگذاری از عنایت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به مسأله آب قم،

1- از ریاست محترم جمهوری، انتظار دارد که نسبت به فعال­سازیِ کارگروه توسعه و عمران استان قم، اجرایی نمودنِ مصوبات دومین سفر استانی، خصوصاً شهرک IT (که از مصوبات سفر نخست است) و نیز ارتقای منطقه ویژه سلفچگان به منطقه آزاد، دستورهای لازم را صادر کند.

2- ضمن تشکر از اهتمام و عنایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره حل معضلات آموزش عالی استان، می­خواهم که نسبت به جبران عقب­ماندگیِ 40 درصدی آموزش عالی قم، احداث پردیسِ دانشگاه علامه طباطبایی در قم، افزایش پذیرش دانشجوی بومی، احداث پارک علم و فناوری، و تأسیس دانشگاه علوم قرآنی استان، اقدام­های لازم صورت گیرد.

3- مردم شریف قم، از وزیر محترم راه و ترابری انتظار دارند که نسبت به احداث فرودگاه قم ـ که مطالعات مقدماتی آن صورت گرفته است،ـ و نیز تسریع در تکمیل راه قم ـ گرمسار، شروع پروژه برقی کردن راه آهن تهران ـ قم، و تعریض اتوبان قم ـ تهران اقدام گردد.

4- از وزیر محترم مسکن و شهرسازی، می­خواهم که نسبت به توسعه ضلع شرقی حرم مطهر و احداث صحن «فاطمی»، و فعال­سازی قانون حمایت از طرح بهسازیِ و نوسازی بافت­های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س)، پی­گیری لازم معمول گردد.

5- از وزیر محترم نفت، درخواست می­شود با توجه به منابع نفت و گاز، و طرح­های توسعه منطقه و حجم سرمایه­گذاری در بخش اکتشاف و استخراج و تولید، با انتقال شرکت نفت مرکزی به استان قم موافقت گردد.

6- با تشکر از وزیر محترم کشور به دلیل اهتمام ویژه به شهر کریمة اهل­بیت انتظار دارد با توجه به سفرهایی که به قم داشته­ اند، پی­گیری­های لازم نسبت به اجرایی شدن طرح قطار شهری و طرح حرم تا جمکران را معمول دارند.

والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته

خبرگزاری قرآنی ایران
خبرگزاری خانه ملت

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM