شنبه, 08 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

جانفشانی و ایثارگری مردم قم همچنان بر تارک انقلاب اسلامی ایران می درخشد

19deyحجت الاسلام و المسلمین دکتر علی بنایی در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن سالروز 19 دی به تشریح درس ها و ابعاد این حماسه تاریخی پرداخت:

بدون شک حادثه عظیم 19 دی سال 1356 قم از ماندگارترین حوادث نهضت امام خمینی (ره) است؛ در سال ها و روزهایی که همراه با سردی هوا مبارزه با شاه و عوامل استکبار جهانی به خزان و سردی گرائیده بود و سلطه سنگین و خواب آور نظام پلیس و امنیتی رژیم صهیونیستی هرگونه روزنه امید را به سختی پاسخ می داد، از عصر روز 17 دیماه این نهضت مبارک ابعاد جدیدی به خود گرفت و طی روزهای 18 و 19 دیماه با تجمع اقشار مختلف قم، روحانیون و اصناف و بازاریان در بیوت مراجع عظام تقلید به مطالبه خواسته های دینی خود و دفاع از کیان مرجعیت بر خاستند.
روزنامه اطلاعات در عصر روز 17 دیماه به بهانه سالروز کشف حجاب طی مقاله ای توهین آمیز، حضرت امام خمینی (ره) رهبر نهضت اسلامی ملت ایران را که در نجف در تبعید به سر می برد، مورد اهانت قرار داد و همین امر سبب گردید که از صبح روز 18 دیماه گروه هایی از  طلاب و اساتید محترم حوزه علمیه قم به عنوان اعتراض به دفاتر و منازل مراجع عظام تقلید مراجعه نمایند و خواستار حمایت و ابراز واکنش به این حرکت جدید رژیم صهیونیستی گردند و مراجع و علما بزرگ حوزه علمیه قم هر کدام مطلبی را بیان  می داشتند.
عصر روز 19 دیماه که مردم از منزل آیت اله العظمی نوری همدانی به منزل مرحوم آیت اله مشکینی در حرکت بودند، در میدان شهدا فعلی مورد حمله دژخیمان قرار گرفتند و این آغاز درگیری بود که تا پاسی از شب هم ادامه داشت، زیرا برای اولین بار مشاهده جنازه شهدا و زخمی شدگان و بیرون بردن آنها از صحنه رویارویی تجربه می شد.
از این جا نهضت اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) فصل نوینی را آغاز کرد و موجی عظیم و بی سابقه را ایجاد نمود که ابعاد آن هر روز گسترش می یافت و به شهرها و استان های کشور می رسید. تا سرانجام در 22 بهمن 1357 به پیروزی ملت ایران انجامید که امواج فزاینده این پیروزی دینی، انقلابی و مردمی همچنان در دنیای امروز اثرگذار و موج آفرین است.
در این روز مردم قم در دفاع از شخصیت یک مرجع دینی که 14 سال بود در تبعید به سر می برد برخاستند و نشان دادند که حفظ دین و هویت اسلامی برای آنها از اولویت اول برخوردار است و حاضر شدند در این راه جانبازی کنند و با نثار خون خویش فداکاری نمایند.
مردم شریف و انقلابی قم در این رویداد بزرگ تاریخی که به حق نقطه عطف تاریخ مبارزات ملت ایران به شمار می آید نشان دادند که در راه دفاع از ارزش های اسلام حاضر به جان فشانی و ایثارگری هستند و این حقیقتی است که پس از گذشت 37 سال همچنان بر تارک قم می درخشد.

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM