جمعه, 28 ارديبهشت 1403

cloop

telegram

aparat instagram

A+ A A-

آرمان‌خواهی بدون واقع‌بینی ارتجاع است

027استفاده هوشمندانه و مدبرانه از ظرفیت‌ها، مقاومت مدبرانه و حرکت مجاهدانه در چارچوب تدبیر ازجمله مطالباتی بودند که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خویش با مسئولان نظام مطرح و تأکید کردند که در مسیر پیشرفت کشور آرمان‌گرایی بدون توجه به واقعیات و بدون به‌کارگیری سازوکارهای منطقی و معقول خیال‌پردازی است.

ایشان برخورداری از آبروی بین‌المللی را از مطالبات واقعی مردم در مدیریت کشور برشمردند و آگاهی عموم مردم را نیز لازمه حرکت مجاهدانه و مدبرانه در کشور دانستند. با توجه به طرح این موضوعات در سال پایانی فعالیت دستگاه اجرایی کشور در دوره دهم با حجت‌الاسلام علی بنایی، نماینده سابق مردم قم گفت‌وگو کردیم.
اهمیت طرح موضوع آرمانگرایی توأم با واقع‌بینی در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با مسئولان نظام را چه می‌دانید؟
ما همواره شاهد بوده‌ایم سخنان مقام معظم رهبری متناسب با مقتضیات و مسائل مبتلابه روز کشور بوده‌اند. طرح موضوعات مختلف از جانب ایشان آسیب‌شناسانه و در راستای رفع موانع تصمیمات راهبردی کشور هستند. ما در حال حاضر شاهد نوعی شتابزدگی در عرصه مدیریت اجرایی کشور و تنزل مطالعات کارشناسی و عمیق در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها هستیم. همه اذعان دارند که چنین عملکردی برای کشور آسیب محسوب می‌شود. آرمان‌خواهی و واقع‌بینی توامان معیاری به‌دست انسان می‌دهد تا بتواند موقعیت خویش را بشناسد و با داشته‌های قابل سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کند.
برخی تأکیدات‌ چند سال قبل پیرامون احیای آرمان‌ها و ارزش‌ها در کشور را پایان راه تلقی می‌کردند.
این طور نیست. صرف آرمان‌خواهی مشکلی را حل نمی‌کند. کسی که بدون مطالعه ادعای آرمان‌خواهی می‌کند آرمان‌خواه نیست بلکه مرتجع است. چنین حرکتی بیشتر از آنکه در جهت پیشرفت کشور باشد ارتجاعی است چون تیری در تاریکی است و حرکت در تاریکی نیز مطلقاً سرنوشت روشنی نخواهد داشت. بنابراین اگر کسی مدعی بصیرت و آرمان‌خواهی است نباید چشم خود را روی واقعیات ببندد وگرنه کشور دستخوش روزمرگی و درجازدن می‌شود.
تأثیر آرمان‌خواهی تؤام با واقع‌بینی بر مسیر پیشرفت و عدالت که دهه چهارم انقلاب به آن نامگذاری شده چیست؟
اینها قطعات یک پازل را تکمیل می‌کنند. رهبری سخنان اخیر خودشان را به تبیین برخی مباحث مانند آزادی و جایگاه زن اختصاص دادند. اینها مباحث تئوریک هستند که نظام را پشتیبانی می‌کنند و به مدیران عالی و میانی کشور این توانایی را می‌دهند تا بتوانند به‌صورت علمی بار انقلاب را به منزل برسانند. دستیابی به افق چشم‌انداز نظام بدون نگاه واقع‌بینانه امکان‌پذیر نخواهد بود، چرا که با طرح شعارهای بدون پشتوانه فکری ما ممکن است حتی به عقب برگردیم.
رهبری در سخنان اخیر خودشان برخورداری از آبروی بین‌المللی را از مطالبات واقعی نظام برشمردند. اهمیت طرح این بحث را چه می‌دانید؟
جمهوری اسلامی برآمده از خواست هزاران شهید و فریاد میلیونی مردم به همراه رهبری امام راحل است و توانسته یک نقطه امید در دل همه مسلمانان و مستضعفین جهان ایجاد کند. هر حرکت ناپخته و نسنجیده‌ موجب جریحه‌دار شدن قلب دوستداران ما می‌شود. اظهارات نسنجیده و شعارزدگی برخی مدیران در سال‌های اخیر چهره بین‌المللی کشور را خدشه‌دار کرده و فایده آن در سال‌های اخیر به جیب اسرائیل رفت و هزینه آن برای ما ماند. ما باید به وضع کنونی خودمان نگاه کنیم. جمهوری اسلامی با همه مخالفت‌ها، دشمنی‌ها، محاصره‌ها و تحریم‌هایی که روبه‌روست، الان خاستگاه بیداری اسلامی محسوب می‌شود و توانسته بر کشورهای منطقه اثرگذار باشد. اقدامات نسنجیده باعث می‌شود این حرکت در انزوا قرار بگیرد.

همشهری آنلاین (لینک اصلی)
دوشنبه 9 مرداد 1391

اضافه کردن نظر


اوقات شرعی


    
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :    

 aparat.png - 5.56 کیلو بایتکانال رسمی آپارات

aparat.com/banaee_ir

telegram.png - 11.95 کیلو بایتکانال رسمی تلگرام

telegram.me/banaee_ir

instagram.png - 61.01 کیلو بایتصفحه رسمی اینستاگرام

instagram.com/banaee.ir

cloop.png - 91.16 کیلو بایتکانال رسمی کلوب

cloob.com/banaee.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

DESIGNED BY ICTDREAM